Πέμπτη 19 Απριλίου 2012

Tρόμος και αθλιότητα του 3ου Ράιχ-Μπ.Μπρέχτ


 

Φρανκφούρτη  ,1935 .   Βράδυ .
Μια γυναίκα φτιάχνει τις βαλίτσες της

 Από τον μονόλογο της Ιουδήθ

 

Μήν πείς πώς δέν έχεις αλλάξει . Έ χ ε ι ς !…Τήν περασμένη βδομάδα ,
ανακάλυψες ,<<κρίνοντας εντελώς αντικειμενικά >>,ότι το ποσοστό
των Εβραίων ανάμεσα στους επιστήμονες <<δέν είναι και τόσο μεγάλο>>.
Όλα αρχίζουν με κάτι τέτοιες <<αντικειμενικές διαπιστώσεις>>…
Και γιατί μου λές ολοένα ότι ποτέ δέν ήμουνα τόσο φανατική  Εβραία όπως τώρα;
Και βέβαια είμαι ! Ο φανατισμός ,βλέπεις ,είναι κολλητικός ! …
Ω , Φρίτς ,τι κακό μας βρήκε !

 

Δέ στο είπα πώς θέλω να φύγω ,πώς ήθελα να φύγω από καιρό ,
γιατί δέν μπορώ να μιλήσω όταν σε κοιτάω ,Φρίτς .
Τότε, τα λόγια μου φαίνονται τόσο άχρηστα και μάταια …
<<Αυτοί>>έχουν αποφασίσει για όλα και για όλους ,το ξέρεις.
Όμως , τι τους έχει πιάσει ; Τι θέλουν ,π ρ α γ μ α τ ι κ ά ;
Τι τούς έκανα ε γ ώ ; Ποτέ μου δέν ανακατεύτηκα στήν πολιτική .
Ψήφισα εγώ τόν Τέλμαν και τούς άλλους κομμουνιστές ;
Έμαι μια αστή νοικοκυρά , με υπηρεσία και λοιπά…και ξαφνικά ,
σου λένε πώς μονάχα οι ξανθές γυναίκες έχουν το δικαίωμα
να είναι νοικοκυρές και αστές ! …
Τόν τελευταίο καιρό ,σκέφτηκα πολλές φορές κάτι πού μού είχες
πεί  πρίν αρκετά χρόνια : πώς υπάρχουν άνθρωποι <<χρήσιμοι>>
και άλλοι <<λιγότερο χρήσιμοι >> ,
και πώς οι πρώτοι έχουν δικαίωμα να παίρνουν ινσουλίνη
όταν είναι άρρωστοι , ενώ οι δεύτεροι δέν έχουν .
Κι  εγώ  , η ανόητη , συμφωνούσα μαζί σου ! …
Τώρα , φτιάξανε κι ά λ λ ε ς κατηγορίες τέτοιου είδους ,
κι εγώ ανήκω στήν κατηγορία τών αχρήστων . Καλά να πάθω !

.....

 Οι τοίχοι έχουν αυτιά , έ ;
Μα τι να τα κάνουν  , αφού  δ έ  μ ι λ ά ε ι  κανένας σας ;
Οί μισοί ακούνε κι οί άλλοι μισοί σωπαίνουν , Στο διάβολο ! …
Ξέρω , κι εγώ έπρεπε να μή μιλάω .
Όταν σ’αγαπούσα δέ μίλαγα . Σ’ αγαπώ αληθινά …
Δώσ ‘ μου εκείνα τά εσώρουχα .
Έχουν  <<σέξ  αππήλ>>, θα μου χρειαστούν .
Είμαι 36 χρονών ,δέ με πήρανε τα χρόνια ,αλλά δέν μπορώ πιά
να κάνω πειράματα …
Στήν πρώτη χώρα όπου θα πάω ,θα είναι αλλιώτικα από δώ.
Ο πρώτος άντρας πού θα βρώ ,θά ‘χει το δικαίωμα να με κρατήσει …
Και μήν πείς πως θα μου στέλνεις χρήματα ,ξέρεις πώς δέν μ π ο ρ  εί ς .
Και μήν κάνεις πώς πιστεύεις ότι αυτή η ιστορία δέ θά κρατήσει
πάνω από τέσσερις εβδομάδες .
Εδώ οι  <<ιστορίες >> κρατάνε πολύ περισσότερο .Το ξέρω και το ξέρεις.
Λοιπόν ,μή μού πείς : <<στό κάτω ,κάτω, λίγες βδομάδες είναι αυτές>>
όταν θα μού δίνεις το γούνινο παλτό μου ,
πού δέ θά τό χρειαστώ παρά τόν άλλο χειμώνα …
Κι ας μη μιλήσουμε για << α τ υ χ ί α >> .Άς μιλήσουμε γιά  ν τ ρ ο π ή…
Ω , Φρίτς !

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου